Lawsuit Alleges Fox News Made Up Part of Seth Rich Story

NEW YORK — An investigator who worked on the Seth Rich case claims Fox News fabricated quotes implicating the murdered Democratic National Committee staffer in the WikiLeaks scandal and that President Donald Trump pressured Fox to publish the story.

The investigator, Rod Wheeler, sued Fox for defamation on Tuesday in New York.

The lawsuit tells an explosive story of Trump allies conspiring to push a false story to take the pressure of the Russian collusion investigation off the president, and a news organization willing to work with Trump and show him their story before it was published.

Neither Fox News nor the White House had an immediate comment on the story.

Wheeler, a Fox contributor who looked into Rich’s July 2016 murder for the family, was brought into the case by Ed Butowsky, a Texas man and Trump supporter who appeared frequently on Fox, the lawsuit said. Butowsky was intent on establishing a link between Rich, who was killed in July 2016 in what Washington police believe was a botched robbery, and the WikiLeaks scandal.

Wheeler was quoted in the May 16 story on Fox’s web site saying there had been contact between Rich and WikiLeaks, whose dump of DNC emails proved a major detriment to Hillary Clinton’s campaign. He also said he was quoted falsely saying that someone — possibly Democrats or Clinton campaign officials — was blocking an investigation into Rich’s murder.

Two days before the Fox article was published, Butowsky told Wheeler in a phone conversation that Trump had read the article and wanted it published immediately, the lawsuit said.

Wheeler also claimed that he was told that his false comments were put in the story because Trump wanted it that way.

Fox removed the story from its website a week after it was published, saying that “it was not initially subjected to the high degree of editorial scrutiny we require for all of our reporting.” That forced Fox News’ most high-profile host, Sean Hannity, to back away from aggressively pushing the story on the air.

Wheeler, who is black and has been a Fox contributor since 2005, is also suing Fox for racial discrimination. He said similar law enforcement experts who are white were given higher pay and more opportunities.